The “New Spirit of Academic Capitalism”: Can Scientists Create Generative Critique From Within?
PDF (Czech)

Keywords

convention theory
higher education
neoliberalism
marketisation
"new spirit of academic capitalism"
sociology of critique

How to Cite

Kremakova, M. I. (2016). The “New Spirit of Academic Capitalism”: Can Scientists Create Generative Critique From Within?. Teorie vědy Theory of Science, 38(1), 27-51. https://doi.org/10.46938/tv.2016.332

Abstract

The “New Spirit of Academic Capitalism”: Can Scientists Create Generative Critique From Within?

Abstract: The 21st-century university is a contested site of neoliberal transformation. Its role is moving away from that of a hub of culture, knowledge and critique to that of a provider of skills and employability for the market. The move towards a lean business model in the management of knowledge production is not an isolated phenomenon, but integral to the shifting economic, political and moral landscapes of global capitalism and the knowledge society. The literature discussing the changes in higher education, which could be collectively termed "critical studies of academia", remains fragmented and is yet to yield tangible resistance or envision viable alternative models of academic governance.  This article discusses the possibility of generating constructive critique of "the new spirit of academic capitalism" from within.  French Convention Theory is employed as a conceptual toolbox for unpacking the worlds of worth, conventions and justifications which operate beneath the surface of the marketisation, acceleration and casualisation of scientific labour - and suggested as a potential tool for building a generative sociology of critique.

Keywords: convention theory; higher education; neoliberalism; marketisation; "new spirit of academic capitalism"; sociology of critique

„Nový duch akademického kapitalismu": Mohou vědci vytvořit generativní kritiku zevnitř?

Abstrakt: Univerzita 21. století  je místem napadeným neoliberální transformací. Stává se dodavatelkou dovedností a pracovní síly. Zároveň tím opouští svoje postavení hlavního společenského ohniska kultury, poznání a kritiky. Tento posun ke zeštíhlenému obchodnímu modelu, který je vlastní produkci vědění, však není izolovaným jevem - je součástí měnících se ekonomických, politických a morálních krajin globálního kapitalismu a společnosti vědění. Literatura analyzující tyto změny - lze ji souhrnně nazvat jako "kritická studia akademie" - však zůstává roztříštěná a zatím nenabízí skutečnou rezistenci nebo představy životaschopných alternativních modelů akademického vládnutí a správy (governance). Tento článek pojednává o možností formulovaní konstruktivní kritiky "nového ducha akademického kapitalismu", a to zevnitř samotné akademie. Francouzská teorie konvencí je využita jako sada koncepčních nástrojů k analýze hodnotových světů, konvencí a způsobů ospravedlnění ležících pod povrchem marketizace, zrychlení a nestálosti podmínek vědecké práce. Článek též tvrdí že teorie konvencí představuje potenciální instrument vhodný ke konstrukci generativní sociologie kritiky.

 Klíčová slova: teorie konvence; vyšší vzdělávání; neoliberalismus; marketizace; "nový duch akademického kapitalismu"; sociologie kritiky    

PDF (Czech)

Since 2019, TEORIE VĚDY / THEORY OF SCIENCE journal provides open access to its content under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).

Authors who publish in this journal agree that:

  1. Authors retain copyright and publication rights without restrictions and guarantee the journal the right of first publishing. All published articles are licensed under the Creative Commons Attribution license, which allows others to share this work under condition that its author and first publishing in this journal was acknowledged.
  2. Authors may enter into other agreements for non-exclusive dissemination of work in the version in which it was published in the journal (for example, publishing it in a book), but they have to acknowledge its first publication in this journal.
  3. Authors are allowed and encouraged to make their work available online (for example, on their personal websites, social media accounts, and institutional repositories) as such a practice may lead to productive exchanges of views as well as earlier and higher citations of published work.

There are no author fees, no article processing charges, or submission charges.

The journal allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allows readers to use them for any other lawful purpose.

A summary of the open access policy is also available in the Sherpa Romeo database.

Downloads

Download data is not yet available.